FREIGHT FORWARDER

Malların bir noktadan diğer bir noktaya taşınmasını sağlayan karayolu, demiryolu, havayoluyla bir veya bir kaçını kombine olarak kullanan, yükün depolanması, gümrüklemesi, paketlemesi, dağıtımı gibi işlemleri yapan ve bunların organizasyonu gerçekleştiren şirketlere Freight Forwarder denir. Bu işlem Forward olarak tanımlanır Türkçe karşılığı olarak “Navlun göndericisi “diyebiliriz. Kendi taşıma aracı olmadan bu taşımayı organize etmesiyle taşıyıcı nakliye şirketlerinden tamamen ayrılır.

 

Forwarding şirketleri dünyanın her yerinde taşıyıcılardan aldıkları taşıma servislerini karlı oranlarda yükleyicilere, ihracatçılara, müşterilere veren servis şirketleridir. Forwarding şirketlerinin en önemli özellikleri multimodal denilen çoklu tasıma seçeneklerini çok iyi yapabilen organizatör firma olmalarıdır. Gemi, tır, tren ve uçak yada birbiri ardına birden fazla tasıma biçimini kullanarak kombine taşımaları gerçekleştirirler. Ayrıca özel taşımalar için gerekli servisi çoğu kez Forwarderler oluşturabilir. Özel bir konteyner taşıması için tank, flat, opentop konteyner, kara yoluyla yapılacak refeer yada ağır taşımalar için özel araç bulabilir ve gerekli araç donanımının sağlanmasını aktarılmasını gemiye yüklenip boşaltılmasını birden fazla nakliyeci, tahmil tahliyeci, ağır taşıma nakliyecisi kullanarak oluşturabilir.

 

Forwarderler nakliye organizatörü gibi çalıştıkları için en önemli nokta acenteler arası taşıma organizasyonu ve servis alışverişi olmaktadır. Forwarderler taşıyıcılardan aldığı bütün servisleri değerlendirir birden fazla taşıma şeklini kullanıyorsa birbirine kombine eder ve müşterilerine bir paket halinde aktarırlar. Böylece gönderdikleri yüklerin bütün aktarma operasyonlarını diğer detaylarıyla aksatmadan ilgilenmek zorundadırlar. Forwarderler piyasada yük bulmak ve taşıma yapılacak malların en uygun şekilde taşınabilmesi için kara, hava, deniz kombinasyonu oluşturmak ve bütün taşıyıcı şirketlerle gerektiğinde yük paylaşımı yapmak zorundadır.

 

Bütün bu işler dışında forwarderlerin kendi aralarında uyguladıkları tarifeler ve ithalatçı ve ihracatçıya sundukları cazip alternatifler için armatörlerle, havayolu kargo şirketleri ile özel kontratlar yapabilirler. Bu kontratlar sayesinde piyasaya daha rekabet edebilir bir servis sunabilirler. Ama bunun karşılığında taşıyıcılarla anlaştıkları kotaları anlaşılan zaman diliminde doldurmak zorunda kalırlar.

 

Forwarding Endüstrisi sürekli gelişme ve yeniliklere açık bir yapıdadır. Bu değişmeler dünya ticaretine bağlı ve taşıma teknolojilerine paralel gelişmektedir. Tüm dünya ülkelerinde devletin kontrolünde olan taşımacılık sektörü Forwarderlere uygulanan kurallara uygun taşıma organizasyonu sağlar. Forwarderler bulundukları ülkenin hukuk kurallarına uygun yük hareketlerini ticaret gereklerine göre gerçekleştirir.

 

Yirminci yüzyılın servis endüstrisi olan sektör bilgi kullanır ve ticaretin kurallarına uygun şekilde geliştirir. Bu yüzyılın sonlarına doğru hava taşımacılığının gelişmesi ve yeni taşıma şekillerinin oluşması büyük kapitallere ihtiyaç göstermiştir. Buna bağlı olarak taşıyıcılara destek veren komisyoncular oluşmuştur. Her nakliye firması uçak, gemi, tren yada tır sahibi olamayacağına göre bu firmaların ortaklaşa konferanslar düzenleyerek servis oluşturmuştur. Bu servisleri destekleyici yük veren firmalar ve taşıyıcılar arasında taşıma organizasyonları oluşturan şirketler oluşmuştur. Bu firmalar yüklerini birleştirmek suretiyle birbirlerini desteklemişlerdir. Buda forwarderlerin çok karışık bir yapıya kavuşmalarını sağlamıştır. İşin hukuki yanı da buna bağlı daha boyutlu hale gelmiştir.

 

Dünyanın bütün ülkelerinde Freight Fowarder şirketleri FIATA üyesi olmak zorundadırlar. Ama az gelişmiş ülkelerin hukuk kurallarına bağlı olarak bu pek mümkün olmamaktadır. Freight Forwarderin görev ve sorumlulukları 1992 yılında son şeklini alan Multi Modal taşımalarda standart şartlar olarak belirlenen FBL konşimentosu kapsamında yer alır. Buna göre Freight Forwarderler birden fazla taşımayı tek bir konşimentoyla yapabilir, Multimodal olarak adlandırılan bu tür taşımaları yükleyici, alıcı ve mal sahiplerine karsı taşıyıcı sorumluluğunu üstlenir.

 

FIATA enstitü şeklinde organize olmuş ve çalışma gurupları şeklinde ayrılmıştır. Transport /Multimodal transport /Air freight enstitüsü olarak ayrılmıştır.

 

Anlaşmazlık hallerinde meydana gelen sorunlar taraflar özel bir hukuk şartı konmadığı takdirde anlaşmanın yapıldığı ülkenin mahkemelerinde çözülür. Uluslararası Ticaret odalarıda bu anlaşmazlıkların çözümünde yardım edebilir.